ІГРОВЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ
Для того щоб зрозуміти Іншого, треба вміти відчути себе на місці Іншого. Поставити вихователів на позицію вихованців можна під час інтерактивних ділових ігор. Одну з таких ігор пропонуємо до вашої уваги.
Тема: «Виготовлення серветок у старшій групі»
Мета: формувати вміння педагогів здійснювати проблемний аналіз і на основі отриманих даних моделювати свою діяльність; організовувати входження педагогів у ролі вихованців на занятті в ситуаціях авторитарної моделі співробітництва; розвивати професійну рефлексію педагогів.
Загальний сценарій: ведуча пропонує учасникам «програми» - взяти на себе роль «дітей» старшої групи. У ведучої – «вихователя». «Вихователь» проводить «заняття» на тему: «Виготовлення паперових серветок». У грі навмисно дещо завищено рівень знань «дітей» для перевірки «вихователем» та ускладнено алгоритм виготовлення серветки, щоб дорослі на власному досвіді змогли відчути труднощі дітей у процесі навчання.
Після закінчення гри ведуча пропонує учасникам порівняти свої відчуття й емоційний стан під час проведення «заняття» і, керуючись власним досвідом, зробити висновки про оптимальну модель взаємодії педагога і дитини.
Розігрування ситуації «заняття»
«вихователь»: Діти, ви вже великі. Скоро підете до школи. Там ви маєте бути дуже уважними, добре слухати вчителя та виконувати всі його вказівки – робити точно так, як він говорить.
Після цього «вихователь» уточнює знання «дітей» про назви геометричних фігур: квадрат, трикутник, прямокутник; та терміни: прямий кут, напрямок правої або лівої руки,діаметр кола.
«вихователь»: Сядьте, будь ласка,зручно, слухайте уважно і точно виконуйте мої вказівки:
1.з прямокутного аркуша зробіть квадрат, відрізавши зайву частину;
2.складіть квадрат навпіл, щоб одержати прямокутник;
3.одержаний прямокутник ще раз складіть навпіл;
4.у ліву руку візьміть кут одержаного малого квадрата, який є центром великого квадрата;
5.відріжте цей кут так, щоб вийшло коло діаметром 2 см;
6.з'єднайте правий кут з лівим нижнім та відріжте стільки ж паперу;
7.зробіть те саме з правим нижнім кутом;
8.розгорніть великий квадрат і зробіть із нього великий трикутник;
9.складіть правий та лівий кути трикутника так, щоб вийшов малий квадрат;
10.зігніть його по діагоналі;
11.одержаний малий трикутник тримайте прямим кутом до правої руки і на правій стороні трикутника в середині відріжте папір так, щоб вийшло коло вдвічі більше, ніж попереднє.
Не розмовляйте. Підпишіть серветку та відкладіть її.
Аналіз результатів ділової гри
Після розігрування заняття, ведуча проводить обговорення результатів діяльності в такій послідовності:
1.Оцінюється відповідність отриманого візерунка серветки правильному.
2.Аналізується результативність роботи в контакті з товаришами.
3.Обговорення типова в різних ситуаціях.
4.Пропонується кожному учаснику проаналізувати свої відчуття та переживання під час проведення «заняття».
Висновки
На підставі аналізу результатів ділової гри її учасники роблять висновки:
1.дитина має право на помилки, вона вчиться на своїх помилках. Дитина має право не виставляти напоказ свої помилки. Педагоги мають з великою увагою і розумінням ставитись до помилок дітей;
2.виконання вербальних вказівок, від яких залежить кінцевий результат діяльності, потребує від дітей великого напруження, вольових зусиль, оскільки відбувається перекодування вербальної вказівки в руховий (моторний) акт. Для цього потрібен час. Латентний (прихований) період рухової реакції у кожної дитини індивідуальний;
3.при виконанні дітьми завдання неприпустимі критика та звинувачення. Необхідно шукати причини невдачі, а не «винуватця».