Радіонівський КЗ «ДНЗ (ясла –
садок) «Берізка»
Підготувала і провела : завідувач Бесчастна В.Т.
Брейн - ринг
для вихователів
«Підвищення
національної культури і свідомості педагогів»
Мета: залучення
педагогів до знання рідної культури, історії; використання народного досвіду виховання у сучасному
дошкільному закладі; підвищення
авторитету народознавчих засобів у становленні особистості
дошкільника; розвивати творчий потенціал
педагогів, їх компетентності з питань національного виховання.
Завдання: виявити рівень
знань педагогів з народознавства; розвивати творчий потенціал педагогів,
їх компетентності з питання національного виховання; активізувати розумову, естетичну
діяльність вихователів до творів мистецтва, живопису, літератури .
Хід проведення:
Вихователь-методист: Шановні
вихователі сьогодні ми проведемо
брейн-ринг під час якого кожен з вас матиме змогу продемонструвати свою
компетентність з питання національної культури
і ерудованість, творчі здібності. Для цього вам слід об’єднатися у дві команди, розподіл
команд проведемо за допомогою
фішок (вихователі дістають фішки і розподіляються на дві команди). В
народі кажуть «Без верби і калини немає України», тому пропоную назвати команди «Калинонька» та «Вербиченька»
Обрання членами
команд капітанів.
Оцінювати виступи буде журі (представлення членів
журі). Правильна відповідь оцінюються 1 фішкою, а за відповідь питання команди
суперника фішку їхнього кольору.
Вихователь-методист:
Конкурс 1. Ерудит.
Командам пропонуються запитання на які потрібно відповісти якнайшвидше і
правильно. Звук дзвіночка буде сигналом про те, що
команда готова відповідати. Якщо команда дає неправильну
відповідь на запитання, право відповісти на нього надається команді
суперників
1.
Дайте визначення поняття національне виховання( національне виховання —це історично
зумовлена і створена самим народом сукупність ідеалів, поглядів, переконань,
традицій, звичаїв та інших форм соціальної практики, спрямованих на організацію
життєдіяльності підростаючих поколінь, у процесі якої засвоюється духовна і
матеріальна культура нації, формується національна свідомість і досягається
духовна єдність поколінь.
Національне
виховання —це виховання підростаючого покоління у дусі українського виховного ідеалу на багатовікових традиціях.
Воно ґрунтується на засадах родинного виховання, ідеях і засобах народної
педагогіки, наукової педагогічної думки, що уособлюють кращі зразки виховної
мудрості народу).
2.Дайте визначення поняття патріотизм (патріоти́зм —
це любов та відданість Батьківщині,
прагнення своїми діями служити її інтересам).
3. Дайте визначення поняття патріотичне виховання (Патріоти́чне
вихова́ння — планомірна виховна діяльність, спрямована на формування у
вихованців почуття патріотизму, тобто доброго відношення до батьківщини та до
представників спільних культури або країни. Таке виховання включатиме розвиток
любові до батьківщини, національної самосвідомості й гідності; дбайливе
ставлення до рідної мови, культури, традицій; відповідальність за природу
рідної країни; потребу зробити свій внесок у долю батьківщини; інтерес до
міжнаціонального спілкування; прагнення праці на благо рідної країни, її народу ).
4. Дайте
поняття українознавство (українозна́вство — це, насамперед, збереження та вшанування
народних традицій;
галузь гуманітарних знань, орієнтована на
вивчення економічної, політичної, соціальної, культурної, історичної проблематики України)
5. Дайте визначення поняття народознавство.(Народознавство - наука про життя, звичаї та обряди,духовну творчість
народу).
6. В якій з нині діючих програм є розділ «народознавство». (У програмі «Українське дошкілля»)
7. Дайте визначення поняття народна
педагогіка (Народна
педагогіка – це
сукупність накопичених та перевірених практикою знань, умінь
та навичок, які передаються з покоління до покоління переважно в усній
формі, як продукт історичного і соціального досвіду народу.)
8. Чи однакові за змістом поняття «народна педагогіка» та
«етнопедагогіка»? (Ні). Етнопедагогіка – наука про народну педагогіку.)
9. Які форми та методи організації роботи з патріотичного виховання ви
знаєте та використовуєте в роботі? ( заняття, бесіди, розповіді, екскурсії,
екскурсії до історичних пам’яток, читання та інсценування творів художньої
літератури, дидактичні та сюжетно – рольові ігри, розв’язування проблемних
ситуацій; відвідування музеїв, тематичні вечори, розваги, виставки).
10. Які напрямки
роботи з патріотичного виховання ви знаєте? (Основними напрямами патріотичного виховання є:
Конкурс 2. Знавці
українознавства.
1. Які ви знаєте національні символи –
обереги? (вінок, рушник).
2. Скільки квітів та стрічок має бути в українському
віночку. ( по 12 ).
3. Назвіть українські символи
Різдва. (Дідух, 8-кутна Зірка).
4. Назвіть деталі жіночого національного
вбрання.(сорочка-вишиванка; запаска; плахта – верхня
спідниця; спідниця – нижній одяг до кофти під
плахту чи запаску; кептарик – безрукавка;
попередниця – пояс; червоні або чорні чобітки;
намисто; хустка)
5. Назвіть деталі чоловічого одягу. (сорочка –
вишиванка, шаровари, пояс, жупан, чоботи, бриль або
картуз).
6. Назвіть чотири види розпису великодніх яєць.(крашанка, писанка, крапанка, дряпанка).
7. Які підрозділи включає розділ
«Народознавство» в програмі «Українське дошкілля»?
(Сім’я, родинні традиції; українська оселя; краєзнавство;
український національний одяг; ігри, українські
національні іграшки; календарно-обрядові свята; народні ремесла).
8. Назвіть види народної іграшки.
(глиняні – Опішня; дерев’яні – Яворів, Косів, скляні -
Львів,сирні - гуцульські)
9. Назвіть засоби усної народної творчості.
( - Народна пісня: колискова,
календарно-побутова (колядки, щедрівки, веснянки), обрядова
(наприклад Купальська).
- Дитячий фольклор: забавлянки, потішки, пестушки.
- Малі жанри українського фольклору: прислів’я,
приказки, мирилки, лічилки, загадки, заклички,
примовки, дражнилки, прозивалки, страшилки,
скоромовки.
- Народні казки та легенди.
- Народні ігри).
Конкурс 3. Гра народні
ремесла.
Вихователь-методист: На Україні багато різних майстрів
народно-ужиткового мистецтва. Спробуйте відгадати професію майстра із
запропонованої низки слів. У вас на
столах лежать різнокольорові стрічки із запропонованою низкою слів. На
зворотній стороні ви повинні написати професію майстра. Готовими відповідями
пропонуємо прикрасити наш вінок.
- голка, нитки-муліне, п’яльця,
узор-схема (вишивальниця)
- олія, вода, глина,
гончарний круг (гончар)
- фарби, полотно, пензлик,
мольберт (художниця)
- нитки вовни та бавовни,
рослинні фарби, станок ткацький (ткачиха)
- дерев’яні дошки,
олівець, стіл, столярні інструменти (різьбляр)
- залізо, вогонь, піч, молот
(коваль).
Конкурс 4
«Капітани - розумники»
Вихователь-методист: Завдання для капітанів команд.. А поки наші
капітани будуть вирішувати наші завдання їхні команди виконають завдання
слідуючого 5 конкурсу. «Розгадайте прислів’я про родину зашифроване в картках.»
Продовжіть розпочате мною прислів’я. ( для капітанів)
Під лежачий камінь……вода не тече.
Слово не горобець…….. вилетить не впіймаєш.
Дерево міцне корінням, людина -…. родом і народом.
Птицю пізнати по пірю, а людину - ….. по мові.
Рідна сторона – мати, чужа - ……мачуха.
Книга вчить…….. як на світі жить.
Бережіть плаття знову,а …….честь змолоду.
Умієш говорити ………….умій і слухати
Не навчив батько …….не навчить і дядько.
Від малих дітей болить голова …….. а від великих
серце.
Конкурс 5. Розгадайте прислів’я про родину
зашифроване в картках.
Який кущ – така й калина, яка мати така й дитина.
Який дуб – такий і тин, який батько такий син.
Дочка – як ластівка: пощебече-пощебече та й полетить.
Дитя плаче, а в матері серце болить.
Конкурс 6. Кросворд
«Мистецтво»
Розгадайте кросворд. (Питання в команд одинакові, а
ключові слова різні (патріот, вітчизна)
1. Мирилка – жанр дитячого фольклору, який
використовується для примирення дітей, що посварилися.
2. Пісня –
найпоширеніша форма народної і професійної вокальної музики, де поєднуються
поетичні і музичні форми творчості.
3. Витинанка – один із видів українського
народного декоративного мистецтва, ажурно або силуетно вирізані ножицями з
білого або кольорового паперу.
4. Веснянка – хорова пісня, в якій
оспівується пробудження природи, кохання, надії на добрий урожай.
5. Ткацтво – виготовлення сурових
(необроблених) текстильних тканин на ткацькому верстаті шляхом їх взаємного
переплетення.
6. Писанкарство - традиція у слов’янських народів
розмальовувати яйця на Великдень.
7. Живопис – вид образотворчого мистецтва,
художнє відображення явищ реальної дійсності фарбами на будь-якій поверхності
(полотно, дерево, скло, папір, стіна.
8. Натюрморт – жанр образотворчого мистецтва із зображенням неживих предметів
(посуду, овочів, фруктів, квітів тощо).
9. Лозоплетіння – кустарний
промисел по виготовленню господарсько-побутових та художніх виробів з
різноманітної дерев’яної сировини (лози, кори, молодої липи, берези тощо)
На виконання завдання дається 3 хвилини. (яка команда
вирішила першою отримує фішку.
Конкурс 7.
Гра «Входження і оживлення картини»
Вихователь-методист: Ознайомлюючи
дітей з репродукціями картин художників України ми намагаємося навчити дітей
відчувати картину, відчувати і бачити
красу картини, виділяти характерні її
особливості. Зараз вам пропонується пофантазувати та оживити картину, при цьому
проявити свою творчість.
«Одягають вінок» Костянтина Трутовський
«Проводи на Січ» Опанаса Сластіона
Конкурс 8.
Асоціація.
Вихователь-методист:
До кожної літери слова народознавство підберіть
слово, яке у вас асоціюється з цим поняттям.
Н народ
А абетка
Р родина
О обряд
Д домівка
О обереги
З забавлянки
Н намисто
А аромат
В вишивка
С сопілка
Т ткацтво
В віночок
О одяг
Вихователь-методист:
Ось і добігає кінця наш брейн -ринг. Підраховуємо
результати конкурсів.Тож надаємо слово журі.