Мягких Олена Іванівна, вихователь

Вільненського КДНЗ (ясла-садок) «Білочка»

 

РОЛЬ СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА У ФОРМУВАННІ СОЦІАЛЬНОГО ДОСВІДУ  ДОШКІЛЬНИКІВ

 

 Дошкільний вік — період, коли в дитини формуються уявлення про навколишній світ, явища суспільного життя, взаємини між людьми. Вступаючи у життя, малюки мають засвоїти багато правил, які склалися в суспільстві.

Як зазначено у Базових програмах - вступ дитини до дошкільного закладу – важлива подія в її житті, що знаменує новий етап розвитку, пов’язаний з входженням у широкий соціум, адаптацією до нових умов життя, освоєнням правил поведінки в групі.

Дошкільний навчальний заклад – друга після сім’ї інституція соціалізації, яка історично завжди була і сьогодні залишається суспільним середовищем розвитку і виховання дошкільника, єдиною можливістю забезпечує дитині повноцінне дитинство, якісний соціально-особистісний розвиток, педагогічно виважену соціалізацію, перший соціальний досвід спілкування з однолітками. Під впливом дошкільного навчального закладу в дитини формується свідоме ставлення до себе як до самостійної особистості, рівної з іншими людьми, відбувається становлення позитивного образу „Я”, формування почуття гідності та власної значущості серед інших людей.

Життя малюка сповнене різноманітних, складних для нього ситуацій та перешкод. Вступаючи у життя, малюки мають засвоїти багато правил, які склалися в суспільстві.  І саме дорослі мають навчити знаходити вихід із них, почуватися впевнено й комфортно, бути готовими до труднощів та їх подолання. Й допомогти їм у цьому маємо ми — педагоги.

Дошкільний навчальний заклад в сільській місцевості – це відкрита соціальна система, саме таким є наш Вільненський   КДНЗ «Білочка» де в доступних формах ми  ознайомлюємо своїх вихованців із законами гуманного ставлення до людей, нормами поведінки в суспільстві, правилами бережливого ставлення до природи, своїх речей, предметів побуту, керуючись рекомендаціями Базового компонента дошкільної освіти України та Закону України "Про соціальну роботу з дітьми та молоддю".

Щороку  наші дошкільнята приймають участь у районних змаганнях «Веселі старти». Щоб позмагатися ми їздимо у гості, або діти з інших сіл приїздять до нас. Через таку форму у дітлахів формується організованість, самостійність, почуття дружби, колективізму, вчаться правилам гостинності.

ДНЗ разом із родиною беруть на себе функції формування особистості. 

Щоб полегшити складний і болісний процес адаптації малюків до навчального закладу, у нашому садку було створено консультативний пункт. Його мета — збереження фізичного й психічного здоров'я малюка, формування його первинної життєвої компетентності.

На заняття до пункту ми запрошуємо малюків села, які готуються вступити до дошкільного закладу. Тут у них формуємо первинні навички соціалізації у грі та в різних видах діяльності  (оздоровча гімнастика, заняття з логіки, мовлення, малювання, музика).

Робота в консультативному пункті ведеться двічі на тиждень. Увесь час поряд із дитиною перебуває рідна людина (тато, мама, бабуся, дідусь), яка допомагає виконувати завдання, бере участь в іграх, спілкуванні.

ДНЗ «Білочка» є опорним закладом у Криворізькому районі по проблемі перспективності та наступності між дошкільним закладом та початковою школою.  Діти старшої групи разом з першокласниками приймають участь на урочистих лінійках 1 вересня та останній дзвоник, відвідують свята «Букварика», «Осіння ярмарка». Через таку форму в дітей сформовується вміння вибудовувати свої взаємини з педагогом та однолітками.

Раз на тиждень діти старшої та середньої групи виходять за межі дошкільного закладу на екскурсії. Крім спостережень вихователі знайомлять дітей з профорієнтацією (відвідують магазини, бібліотеку, аптеку, церкву). При зустрічі діти вміють вислухати дорослого, відповісти на запитання, відгукуються на прохання, виявляють чемність у ставленні до них. Розуміють, що доросла людина володіє професією.

Діти нашого дошкільного закладу завжди є бажаними учасниками заходів у будинку культури села Вільне. Вони відвідують хореографічні, музичні, драматичні гуртки та  постійно беруть участь у святкових концертах. Через такі форми дошкільнята входять в контакт з різними за віком дітьми та дорослими, налагоджують з ними активну взаємодію, усвідомлюють свої можливості, дотримуються норм спілкування. А таке свято як 9 травня формує ще у дітей громадянську відповідальність та патріотичну свідомість.

Все побачене  ми закріплюємо іграми. В них діти емоційно, інтелектуально засвоюють систему людських взаємин, замислюються над своєю поведінкою в колективі, дотримуються встановленої  дисципліни, яка є важливою умовою виконання правил етикету.

Таким чином, дошкільний навчальний заклад – це джерело соціалізуючого впливу на дітей, джерело соціального досвіду, який, окрім розвитку інтелекту і передачі знань, умінь, навичок, цілеспрямовано формує моделі поведінки дітей, їхні цінності, систему взаємин із суспільним оточенням. Усе це становить той соціальний ресурс, соціальний досвід, з яким дитина переходить у наступну соціальну стадію розвитку молодший шкільний вік.

Можна впевнено стверджувати: соціальне середовище дошкільного закладу не лише забезпечує сам процес соціалізації, формування соціального досвіду виховання дошкільників але й сприяє розкриттю їх індивідуальності.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

 

1. Бех Т.Д. Виховання особистості: У 2 кн. - Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. - К.: Либідь, 2003.

2. Голованова Н.Ф. Социализация воспитания ребёнка. - Спб: Речь, 2004.

3. Коментар до Базового компоненту дошкільної освіти в України: Наук. — метод, посіб. / Наук. ред.. О.Л.Кононко. - К.: Редурн. „Дошкільне виховання", 2003.

4. Поніманська T.I. Люди і я. Світ дорослих як чинник соціалізації особистості дитини // Дошкільне виховання. - 1999. - № 8. - С.14-15

5. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. - К.: „Акаденмвидав", 2006. - 456 с.