Мягких Олена Іванівна, вихователь
Вільненського КДНЗ
(ясла-садок) «Білочка»
РОЛЬ СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА У ФОРМУВАННІ СОЦІАЛЬНОГО
ДОСВІДУ ДОШКІЛЬНИКІВ
Дошкільний вік — період, коли в дитини формуються
уявлення про навколишній світ, явища суспільного життя, взаємини між людьми.
Вступаючи у життя, малюки мають засвоїти багато правил, які склалися в
суспільстві.
Як зазначено у
Базових програмах - вступ дитини до дошкільного закладу – важлива подія в її
житті, що знаменує новий етап розвитку, пов’язаний з входженням у
широкий соціум, адаптацією до нових умов життя, освоєнням правил поведінки в групі.
Дошкільний навчальний заклад – друга після сім’ї
інституція соціалізації, яка історично завжди була і сьогодні залишається
суспільним середовищем розвитку і виховання дошкільника, єдиною можливістю
забезпечує дитині повноцінне дитинство, якісний соціально-особистісний
розвиток, педагогічно виважену соціалізацію, перший соціальний досвід
спілкування з однолітками. Під впливом дошкільного навчального закладу в дитини
формується свідоме ставлення до себе як до самостійної особистості, рівної з
іншими людьми, відбувається становлення позитивного образу „Я”, формування
почуття гідності та власної значущості серед інших людей.
Життя малюка сповнене різноманітних, складних для
нього ситуацій та перешкод. Вступаючи у життя, малюки мають засвоїти багато
правил, які склалися в суспільстві. І саме дорослі мають навчити знаходити вихід із
них, почуватися впевнено й комфортно, бути готовими до труднощів та їх подолання. Й допомогти їм у цьому маємо ми — педагоги.
Дошкільний навчальний заклад в
сільській місцевості – це відкрита соціальна система, саме таким є наш Вільненський
КДНЗ «Білочка» де в доступних формах ми ознайомлюємо своїх
вихованців із законами гуманного ставлення до людей,
нормами поведінки в суспільстві, правилами бережливого ставлення до природи,
своїх речей, предметів побуту, керуючись рекомендаціями Базового компонента
дошкільної освіти України та Закону України "Про соціальну роботу з дітьми та молоддю".
Щороку наші
дошкільнята приймають участь у районних змаганнях «Веселі старти». Щоб
позмагатися ми їздимо у гості, або діти з інших сіл приїздять до нас. Через
таку форму у дітлахів формується організованість, самостійність, почуття
дружби, колективізму, вчаться правилам гостинності.
ДНЗ разом із родиною беруть на себе функції
формування особистості.
Щоб полегшити складний і болісний
процес адаптації малюків до навчального закладу, у нашому садку було створено консультативний
пункт. Його мета — збереження фізичного й психічного здоров'я малюка,
формування його первинної життєвої компетентності.
На заняття до пункту ми запрошуємо малюків села, які готуються
вступити до дошкільного
закладу. Тут у них формуємо первинні
навички соціалізації
у грі та в різних видах діяльності (оздоровча
гімнастика, заняття з логіки, мовлення, малювання, музика).
Робота в консультативному пункті ведеться двічі на тиждень. Увесь час поряд із дитиною
перебуває рідна
людина (тато, мама, бабуся,
дідусь), яка допомагає виконувати завдання, бере участь в іграх, спілкуванні.
ДНЗ «Білочка» є опорним закладом у Криворізькому районі
по проблемі перспективності та наступності між дошкільним закладом та
початковою школою. Діти старшої групи
разом з першокласниками приймають участь на урочистих лінійках 1 вересня та
останній дзвоник, відвідують свята «Букварика», «Осіння ярмарка».
Через таку форму в дітей сформовується вміння вибудовувати свої взаємини з педагогом та однолітками.
Раз на тиждень діти старшої та середньої групи виходять
за межі дошкільного закладу на екскурсії. Крім спостережень вихователі
знайомлять дітей з профорієнтацією (відвідують магазини, бібліотеку, аптеку,
церкву). При зустрічі діти вміють вислухати дорослого, відповісти на запитання,
відгукуються на прохання, виявляють чемність у ставленні до них. Розуміють, що
доросла людина володіє професією.
Діти нашого дошкільного закладу завжди є бажаними
учасниками заходів у будинку культури села Вільне. Вони відвідують хореографічні,
музичні, драматичні гуртки та постійно
беруть участь у святкових концертах. Через такі форми дошкільнята входять в
контакт з різними за віком дітьми та дорослими, налагоджують з ними активну
взаємодію, усвідомлюють свої можливості, дотримуються норм спілкування. А таке свято як 9 травня формує ще у дітей громадянську відповідальність та
патріотичну свідомість.
Все побачене ми
закріплюємо іграми. В них діти емоційно, інтелектуально засвоюють систему
людських взаємин, замислюються над своєю поведінкою в колективі, дотримуються
встановленої дисципліни, яка є важливою
умовою виконання правил етикету.
Таким чином, дошкільний навчальний заклад – це джерело
соціалізуючого впливу на дітей, джерело соціального досвіду, який, окрім
розвитку інтелекту і передачі знань, умінь, навичок, цілеспрямовано формує
моделі поведінки дітей, їхні цінності, систему взаємин із суспільним оточенням.
Усе
це становить той соціальний ресурс, соціальний досвід,
з яким дитина переходить у наступну соціальну стадію розвитку –
молодший шкільний вік.
Можна впевнено стверджувати: соціальне середовище
дошкільного закладу не лише забезпечує сам процес соціалізації, формування
соціального досвіду виховання дошкільників але й сприяє розкриттю їх
індивідуальності.
1. Бех Т.Д. Виховання особистості: У 2 кн. - Кн. 1:
Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні
засади. - К.: Либідь, 2003.
2. Голованова Н.Ф. Социализация
воспитания ребёнка. - Спб: Речь, 2004.
3. Коментар до Базового компоненту дошкільної освіти в України: Наук. — метод, посіб. / Наук. ред.. О.Л.Кононко. - К.: Ред.журн. „Дошкільне виховання", 2003.
4. Поніманська T.I. Люди і я. Світ
дорослих як чинник соціалізації особистості дитини // Дошкільне виховання. -
1999. - № 8. - С.14-15
5. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: Навчальний посібник
для студентів вищих навчальних закладів. - К.: „Акаденмвидав",
2006. - 456 с.