Використання схем-алгоритмів у роботі з дітьми

 в процесі формування  навичок трудової діяльності

   Трудове виховання - це підготовка дитини до життя, до участі в суспільно  корисній праці, формування активної цілеспрямованої особистості. Дошкільний вік є початком трудового виховання дитини. Саме в цьому життєвому періоді дитина вперше починає відчувати  потребу в самостійній діяльності.

     Радість праці - одне з головних людських почуттів. Своєчасно розвинути це почуття у маленьких дітей, виховати у дошкільнят позитивне ставлення до праці - завдання  педагога-дошкільника.

   Для маленької дитини кожен трудовий процес привабливий, оскільки дає можливість проявити самостійність, задовольнити потребу в діяльності: надіти черевички, зняти пальто, шапку, скласти в ящик кубики. Дуже важливо підтримувати всі спроби дітей до самостійних дій. Діти намагаються з усіх сил: приємно самим щось зробити, приємно почути слова схвалення, побачити свої можливості, відчути свою вправність.

    Навчання передбачає показ і  пояснення того, що повинна робити дитина і як треба виконувати ту чи іншу дію. Дуже важливо детально показати, точно пояснити малюкові кожен прийом роботи.  Але тут виникають  труднощі, тому що  дитина дошкільного віку, навіть при детальному показі і поясненні, не може засвоїти всі прийоми роботи відразу. Часто діти, оволодівши необхідними навичками, не можуть правильно визначити порядок своїх дій. В цьому нам допомогло використання схем-алгоритмів.

    Дитина в житті досить рано зустрічається з символами, моделями, схемами: вивіски в магазині, транспорті, дорожні знаки тощо.  Все це приваблює дитину, вона швидко і легко запам'ятовує ці символи, розуміє їх значення. Використання схем в роботі з формування  трудових навичок допомагає дітям виділяти головне, визначити послідовність своїх дій, знайти взаємозв'язок між ними.

   Мета схем-алгоритмів - «викласти досліджуваний матеріал так, щоб на основі логічних зв'язків матеріалу він став доступним, відбився в пам'яті, полегшив запам'ятовування» (В. Ф. Шаталов).

    Дошкільник позбавлений можливості записати, відзначити що-небудь. У дітей дошкільного віку в основному задіяний тільки один вид пам'яті - вербальний. Схеми - це спроба задіяти для вирішення завдань зорову, рухову, асоціативну пам'ять.

    У нашому дошкільному закладі ми використовуємо схеми для формування навичок самообслуговування.

     Схеми одягання на прогулянку розміщуються в групових роздягальнях у міру необхідності:

-       схема одяганнявзимку - колготки, шкарпетки, теплі штанці, светр, куртка (шубка і т. д.), хутряна шапочка, шарф, рукавиці;

-       навесні - колготки, джинси, кросівки, джемпер, куртка з капюшоном, легка шапочка;

-       влітку - гольфи, сандалі чи босоніжки, легкий одяг, панамка.

    У процесі розглядання  схем в роздягальні, педагог обов'язково показує дітям кожну картинку, пояснює, в якому порядку потрібно одягати речі. Бажано зробити це не один раз. Через кілька днів діти самі починають коментувати схему. При ознайомленні дітей зі схемами можна використовувати веселі вірші та загадки:

З черевиками дружу, 
з босою ногою,
якщо йдуть вони кудись,
то беруть з собою.

 (Шкарпетки)

  У спальній кімнаті в молодших групах ми використовуємо схему одягання після сну.  Таким чином дитина, опанувавши навичкою одягання, швидко запам'ятовує послідовність і не витрачає даремно часу, не витрачає зайвих зусиль. Це створює атмосферу комфорту, радості, успіху від своїх маленьких досягнень.

    У туалетній кімнаті ми розміщуємо схеми-алгоритми, які відображають послідовність  всього процесу вмивання: брудні руки, кран з водою, мило, чисті руки, обличчя, рушничок.

схема миття рук    миття рук

    Ми використовуємо і попереджуючі знаки: «Унітаз для хлопчиків», «Унітаз для дівчаток», «Обережно, двері!», «Закрий воду!», «Обережно, сходи!». У туалетній кімнаті старших дітей висять плакати з дотримання правил гігієни.

    Ще один з видів трудової діяльності, де ми користуємося схемами-алгоритмами, - це чергування по їдальні. Діти з великим задоволенням беруть участь в процесі накривання на столи.

схема чергуваннясхема сервіровки столу

 На  початку, коли чергування йде на рівні доручень, педагог повинен показати і пояснити не всю програму дій відразу, а кожен окремий прийом по черзі. Наприклад, при навчанні дитину тому, як розкладати ложки, треба показати, що їх потрібно взяти в ліву руку, тримати за ручки, розкладати слід по одній правою рукою. При роздачі ложок слід стояти навпроти стільця, що стоїть за столом, класти ложку з правого боку від тарілки, увігнутою частиною вгору. Потім педагог просить малюка показати, як потрібно взяти ложки, де стати, як розкладати і т. д.

     Вихователь поступово веде малюка по дорозі виконання трудової дії, домагається  того, щоб дитина діяла  відповідно до заданого зразка. Після того, як вона засвоїла, з яких прийомів складаються трудові дії, ми починаємо використовувати схеми-алгоритми, що дозволяють дитині засвоїти послідовність їх виконання.

   У середній групі ми використовуємо схеми-алгоритми, де детально представлений весь процес сервіровки. В старших групах схеми відображають основні моменти сервіровки столу.

    У  своїй роботі ми широко застосовуємо схеми догляду за рослинами. Діти засвоюють, що є рослини світло- і вологолюбиві, а є тіньовитривалі. Це представлено за допомогою схем. Діти наочно бачать, як потрібно доглядати за тою чи іншою рослиною, в якій послідовності робити полив, розпушування.

   Схеми-алгоритми можна використовувати в будь-якому виді діяльності дошкільників. Вони ускладнюються залежно від віку дітей: у молодших групах це, як правило, картинки із зображенням предметів, в старшому віці вже використовується схематичне зображення предметів. Діти легко їх «прочитують». Застосування графічної аналогії дозволяє навчити дітей бачити головне, систематизувати отримані знання.                  

    Формувати навички трудової діяльності у дітей можна по-різному. Кожен педагог використовує в своїй роботі ті методи і прийоми, які йому найбільш близькі. Дуже важливо зробити стабільними ті умови, в яких дитина робить дію, ті вимоги, які до цього пред'являються. І, звичайно, обов'язкова позитивна оцінка дорослого. Важливо відзначати досягнення вихованців, хвалити  їх. Це переконує малюка в тому, що кожну трудову операцію він здійснює правильно, і приносить радість від виконаної роботи.