Використання схем-алгоритмів у роботі з дітьми
в процесі формування навичок трудової діяльності
Трудове виховання - це підготовка дитини до
життя, до участі в суспільно корисній
праці, формування активної цілеспрямованої особистості. Дошкільний вік є
початком трудового виховання дитини. Саме в цьому життєвому періоді дитина
вперше починає відчувати потребу в
самостійній діяльності.
Радість праці - одне з головних людських
почуттів. Своєчасно розвинути це почуття у маленьких дітей, виховати у дошкільнят
позитивне ставлення до праці - завдання
педагога-дошкільника.
Для маленької дитини кожен трудовий процес
привабливий, оскільки дає можливість проявити самостійність, задовольнити потребу
в діяльності: надіти черевички, зняти пальто, шапку, скласти в ящик кубики.
Дуже важливо підтримувати всі спроби дітей до самостійних дій. Діти намагаються
з усіх сил: приємно самим щось зробити, приємно почути слова схвалення,
побачити свої можливості, відчути свою вправність.
Навчання передбачає показ і пояснення того, що повинна робити дитина і як
треба виконувати ту чи іншу дію. Дуже важливо детально показати, точно пояснити
малюкові кожен прийом роботи. Але тут
виникають труднощі, тому що дитина дошкільного віку, навіть при детальному
показі і поясненні, не може засвоїти всі прийоми роботи відразу. Часто діти,
оволодівши необхідними навичками, не можуть правильно визначити порядок своїх
дій. В цьому нам допомогло використання схем-алгоритмів.
Дитина в житті досить рано зустрічається з
символами, моделями, схемами: вивіски в магазині, транспорті, дорожні знаки
тощо. Все це приваблює дитину, вона
швидко і легко запам'ятовує ці символи, розуміє їх значення. Використання схем
в роботі з формування трудових навичок
допомагає дітям виділяти головне, визначити послідовність своїх дій, знайти
взаємозв'язок між ними.
Мета схем-алгоритмів - «викласти
досліджуваний матеріал так, щоб на основі логічних зв'язків матеріалу він став
доступним, відбився в пам'яті, полегшив запам'ятовування» (В. Ф. Шаталов).
Дошкільник позбавлений можливості записати,
відзначити що-небудь. У дітей дошкільного віку в основному задіяний тільки один
вид пам'яті - вербальний. Схеми - це спроба задіяти для вирішення завдань
зорову, рухову, асоціативну пам'ять.
У нашому дошкільному закладі ми
використовуємо схеми для формування навичок самообслуговування.
Схеми одягання на прогулянку розміщуються
в групових роздягальнях у міру необхідності:
- взимку - колготки, шкарпетки, теплі штанці, светр, куртка (шубка і т. д.),
хутряна шапочка, шарф, рукавиці;
- навесні - колготки, джинси, кросівки, джемпер, куртка з капюшоном, легка
шапочка;
- влітку - гольфи, сандалі чи босоніжки, легкий одяг, панамка.
У процесі розглядання схем в роздягальні, педагог обов'язково
показує дітям кожну картинку, пояснює, в якому порядку потрібно одягати речі.
Бажано зробити це не один раз. Через кілька днів діти самі починають
коментувати схему. При ознайомленні дітей зі схемами можна використовувати
веселі вірші та загадки:
З черевиками дружу,
з босою ногою,
якщо йдуть вони кудись,
то беруть з собою.
(Шкарпетки)
У спальній кімнаті в молодших групах ми
використовуємо схему одягання після сну. Таким чином дитина, опанувавши навичкою
одягання, швидко запам'ятовує послідовність і не витрачає даремно часу, не
витрачає зайвих зусиль. Це створює атмосферу комфорту, радості, успіху від
своїх маленьких досягнень.
У туалетній кімнаті ми розміщуємо
схеми-алгоритми, які відображають послідовність
всього процесу вмивання: брудні руки, кран з водою, мило, чисті руки,
обличчя, рушничок.
Ми використовуємо і попереджуючі знаки:
«Унітаз для хлопчиків», «Унітаз для дівчаток», «Обережно, двері!», «Закрий
воду!», «Обережно, сходи!». У туалетній кімнаті старших дітей висять плакати з
дотримання правил гігієни.
Ще один з видів трудової діяльності, де ми
користуємося схемами-алгоритмами, - це чергування по їдальні. Діти з великим
задоволенням беруть участь в процесі накривання на столи.
На початку, коли чергування йде на рівні
доручень, педагог повинен показати і пояснити не всю програму дій відразу, а
кожен окремий прийом по черзі. Наприклад, при навчанні дитину тому, як
розкладати ложки, треба показати, що їх потрібно взяти в ліву руку, тримати за ручки,
розкладати слід по одній правою рукою. При роздачі ложок слід стояти навпроти
стільця, що стоїть за столом, класти ложку з правого боку від тарілки,
увігнутою частиною вгору. Потім педагог просить малюка показати, як потрібно
взяти ложки, де стати, як розкладати і т. д.
Вихователь поступово веде малюка по дорозі
виконання трудової дії, домагається
того, щоб дитина діяла відповідно
до заданого зразка. Після того, як вона засвоїла, з яких прийомів складаються
трудові дії, ми починаємо використовувати схеми-алгоритми, що дозволяють дитині
засвоїти послідовність їх виконання.
У середній групі ми використовуємо
схеми-алгоритми, де детально представлений весь процес сервіровки. В старших
групах схеми відображають основні моменти сервіровки столу.
У своїй
роботі ми широко застосовуємо схеми догляду за рослинами. Діти засвоюють, що є
рослини світло- і вологолюбиві, а є тіньовитривалі. Це представлено за
допомогою схем. Діти наочно бачать, як потрібно доглядати за тою чи іншою
рослиною, в якій послідовності робити полив, розпушування.
Схеми-алгоритми можна використовувати в
будь-якому виді діяльності дошкільників. Вони ускладнюються залежно від віку
дітей: у молодших групах це, як правило, картинки із зображенням предметів, в
старшому віці вже використовується схематичне зображення предметів. Діти легко
їх «прочитують». Застосування графічної аналогії дозволяє навчити дітей бачити
головне, систематизувати отримані знання.
Формувати навички трудової діяльності у
дітей можна по-різному. Кожен педагог використовує в своїй роботі ті методи і
прийоми, які йому найбільш близькі. Дуже важливо зробити стабільними ті умови,
в яких дитина робить дію, ті вимоги, які до цього пред'являються. І, звичайно,
обов'язкова позитивна оцінка дорослого. Важливо відзначати досягнення
вихованців, хвалити їх. Це переконує
малюка в тому, що кожну трудову операцію він здійснює правильно, і приносить
радість від виконаної роботи.