ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІННОВАЦІЙНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
№ |
Назва, суть інноваційної педагогічної технології, автор-розробник |
Прогнозовані результати
|
МЕТОДОЛОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ |
||
|
Гуманно-особистісна технологія |
Заохочення дітей до власного пошуку, власного шляху пізнання світу. Розвиток самостійності, готовності до дорослого життя |
2. |
Педагогіка С. Русової ("Український дитячий садок") |
Створення умов для гармонійного виховання особистості. Плекання національного духу. Ефективна взаємодія ДНЗ з родинами
|
3. |
Розвивальне навчання Автор – Д. Ельконін Суть технології: знання засвоюються міцніше, швидше і системно, якщо вони надаються дітям відразу великим блоком у всій системі внутрішніх і зовнішніх зв'язків. Використання узагальнень; встановлення логічних зв'язків у матеріалі, виокремлення головного і суттєвого у великих блоках матеріалу; встановлення міжпредметних зв'язків, що допомагає ефективніше засвоювати матеріал. Мета в системі розвивального навчання Ельконіна - сформувати в дитини певні здібності (рефлексія, аналіз, планування) із самовдосконалення. Знання у цій системі не є самоціллю, а лише засобом |
Всебічний розвиток дитини |
4. |
Вальдорфська педагогіка ("Вальфдорський дитячий садок") Автор - Р. Штайнер. Суть технології: стрижнем педагогіки є принципи індивідуального підходу, свободи у вихованні, питання розпорядку дня й ритму року. Вальдорфська школа функціонує на засадах самоуправління, що характеризується відсутністю вертикальної структури влади, підпорядкування. Основним завданням ДНЗ є догляд за органами чуття дитини. Цьому сприяє обладнання й організація роботи дошкільного навчального закладу, який функціонує як велика сім'я. Ігри й заняття повністю чергуються, створюючи сприятливі для дитини ритми самостійних та організованих занять. Дитина вчиться відкривати існування власного внутрішнього світу, центром якого є сім'я - батьки й дитина |
Духовний розвиток особистості дошкільника |
5. |
Педагогіка М. Монтессорі ("Будинок вільної дитини") Автор - М. Монтессорі. Суть технології: створення предметно-просторового середовища, у якому дитина зможе найповніше реалізувати свої природні здібності й задатки Діяльність дитини повинна бути вільною та самостійною. Педагог використовує у роботі самонавчальні засоби - матеріали, з якими вихованець працює, наслідуючи педагога, діючи за зразком, а потім самостійно приступає до їх виконання. Індивідуалізація розвитку дошкільників реалізується через взаємодію з матеріалами, з урахуванням права вибору дітей, природних потреб та вікових-особливостей |
Розвиток дрібної та великої моторики руки дитини, її сенсорики, пам'яті. Виховання самостійності та організованості дитини
|
6. |
Технологія саморозвитку Автор - М. Монтессорі. Суть технології: модель особистісно орієнтованого підходу |
Розвиток самовдосконалення в різних видах діяльності
|
7. |
Раннє читання Автор - Овід Декролі. Суть технології: формування вмінь раннього читання на основі дидактичних ігор та вправ |
Раннє читання через унаочнення
|
8. |
Навчання ранньому читанню Автор - Ґлен Доман, американський дитячий лікар і психолог. Суть технології: називаючи дитину "лінгвістичним генієм", Ґлен Доман переконаний, що її потрібно вчити читати не по буквах і складах, а відразу словами, оскільки це значно простіше і доступніше для дітей будь-якого віку, починаючи з 6-8 місяців. Це означає, що дитина може навчитися читати (про себе) раніше, ніж говорити. У результаті Доман сформулював свою головну тезу: мозок росте і розвивається лише в тому разі, якщо він працює |
Раннє навчання читанню дає можливість краще сприймати текст та передавати його зміст |
9. |
Технологія розвивальних ігор Б. Нікітіна Автори - Борис і Олена Нікітіни. Суть технології: основне завдання виховання - максимальний розвиток творчих здібностей та підготовка до реального життя. Принципи методики: ніяких спеціальних уроків, а діти займаються, скільки забажають. Спортивні знаряддя входять до повсякденного життя дітей з раннього дитинства, стають для них природним середовищем проживання. Батьки мають бути ,не байдужі.до того, що і як у малюків виходить, і брати найактивнішу участь у житті дитини |
Розвиток творчих здібностей та підготовка до реального життя
|
ЦІЛЬОВІ ТЕХНОЛОГІЇ |
||
1. |
Технологія розвитку творчої особистості Г. Альтшуллера. Теорія розв'язання винахідницьких завдань Автор - Г. Альтшуллер. Суть технології: основне завдання - навчати дитину розв'язувати проблеми різного рівня складності з використанням винахідницьких завдань. Основна ідея технології полягає у тому, щоб переводити завдання з нижчого рівня складності на виший. Для її успішної реалізації потрібно навчити дитину виявляти проблеми, з'ясовувати, чому легкі завдання розв'язувати просто, а важкі - складно. У роботі з дітьми використовують колективні ігри, ігри-занятгя, під час яких діти вчаться спостерігати навколишню дійсність, виявляти суперечливі властивості предметів, явищ, шукати відповіді на поставлені запитання. Педагог орієнтується на вільний та самостійний вибір дитини - предмета, матеріалу, виду діяльності. |
Розвиток творчих здібностей дітей, їхнього образного та критичного мислення
|
2. |
Методика швидкочитання |
Розвиток мови, логічного мислення, читання дітей з трьох років
|
3. |
Технологія фізичного виховання дітей М. Єфименка («Театр фізичного розвитку та оздоровлення дітей») Автор – М.Єфименко. Суть технології: проведення фізкультурних занять у формі ігрових дійств. Форма фізичної активності дітей - горизонтальний пластичний балет ("пластик-шоу"), що поєднує музичність, хореографічність, естетичність дійства. Його скорочені програми використовують як фізкультурні хвилинки, паузи, а також як розваги і свята. Ігрова взаємодія з дітьми реалізується в рамках ігрової теми як великої тематичної гри (макрогри), що триває впродовж одного чи кількох занять. Спільна мета та сюжетна лінія містять кілька міні-ігор, ігор-вправ |
Розвиток та оздоровлення дітей. Створення позитивного емоційного тла на занятті
|
4. |
Проектування здорового способу життя Автор - М. Єфименко. Суть технології: авторська система фізичного виховання дошкільнят. Формування культурно-гігієнічних навичок. Основна ідея: "Гармонія, краса, здоров'я" |
Створення умов для повноцінного фізичного розвитку, формування культури здоров'я у дітей
|
5. |
Ейдетика Автор - І. Матюгін, професор Російської академії наук. Суть технології: тренування уяви, образного мислення і пам'яті |
Розвиток образної пам'яті дітей. Збільшення обсягу запам'ятовуння
|
6. |
Художньо-мовленнєва діяльність Автор - Н. Гавриш. Суть технології: сучасний зміст роботи з розвитку мовлення дошкільнят, ефективна технологія навчання дітей розповідати через ознайомлення з основними правилами мовленнєвого етикету та використання комунікативних еталонів відповідно до конкретної ситуації |
Розвиток мовлення дітей дошкільного віку |
7. |
Технологія інтеграції Автор - Н. Гавриш. Суть технології: застосування вивченого у практичній діяльності |
Застосування творчих здібностей у різних сферах життєдіяльності
|
8. |
Методика використання схем-моделей у лексико-граматичній роботі Автор - К. Крутій Суть технології: розвиток у дітей словесно-логічного мислення, формування в них уміння користуватися основними логічними прийомами й операціями є одним із важливих завдань у процесі навчання старших дошкільників. Пропонується така схема ознайомлення дітей із предметами: 1. первинне ознайомлення з предметом і його назвою: 2. дослідження властивостей предметів: колір, відтінки, форма, розмір, звуки, шуми: співвідношення у простору властивості поверхні; ритм, рух предмета, назва деталей предмета, 3. групування, узагальнення і найпростіша класифікація предметів, формування родових і видових понять, наступна класифікація - диференціація родових понять; 4. розвиток елементів логічного мислення через складання моделей, схем, коректурних таблиць разом із дітьми |
Активізація словникового запасу дітей. Формування навичок побудови звукових моделей слова. Розвиток логічного мислення, пізнавальної сфери дошкільника
|
9. |
Упровадження «Уроків мислення та милування» у природі за В. Сухомлинським Суть технології: використання уроків мислення та милування у природі в роботі з дошкільнятами та їх вплив на розвиток дитини |
Виховання бережного ставлення до природи, любові до Батьківщини, рідного краю, виховання гуманних почуттів |
10. |
Методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання Автор - Л. Шульга. Суть технології: діти зображають навколишнє тільки після емоційних зустрічей з ним у процесі спостереження, розгляду репродукцій картин, слухання музики, читання, розповідання. Основне завдання організації зображувальної діяльності - виховання естетичних почуттів, а допоміжне - навчання технічним прийомів. Що більше органів чуття беруть участь у сприйманні навколишнього, то повнішими будуть уявлення, глибшим - пізнання. Розвиток творчих здібностей дошкільників продовжується на заняттях з малювання, організованих за методикою "занурення". Близькі за темою і змістом заняття об'єднують в один цикл (3-4 заняття) |
Оволодіння дітьми прийомами і технікою малювання через творчий пошук
|
11. |
Елементи музичного виховання Карла Орфа Автор - Карл Орф, німецький композитор. Суть технології: моделювання музичної мови, використання нетрадиційних музичних інструментів
|
Підвищення рівня творчих здібностей дитини. Здійснення особистісно орієнтованої моделі виховання. Розвиток творчості, уяви, фантазії музичних здібностей |
12. |
Психолого-педагогічне проектування взаємодії дорослого і дитини Автор – Т. Піроженко Суть технології: організація особистісно орієнтованого виховання і навчання дітей дошкільного віку, в центрі якого перебуває дитина як пріоритетний суб'єкт. Реалізація кожною дитиною права на розвиток своїх природних здібностей |
Активізація творчості дітей |
13. |
Кольорові числа |
Активізація пізнавальних здібностей, уміння розмірковувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки
|
14. |
Вчимося читати Автор - Л. Шелестова. Суть технології: навчання читання з молодшого віку |
Розвиток мислення, активної творчої діяльності, пізнавальних здібностей |
15. |
Методика використання схем-моделей для навчання дітей творчому розповіданню Автор - О. Дяченко. Суть технології: для складання дітьми творчих розповідей використовують схеми-моделі різної складності. Основні етапи навчання дітей творчого розповідання: формування уявлення про предмети за видимою ознакою; уявне конструювання цілісної ситуації та включення її у нескладний сюжет; складання розповіді за планом, зазначеним у схемі-моделі; складання дітьми розповідей за власним задумом |
Розвиток у дітей образного мислення, уяви, фантазії |
16. |
Методика використання схем-моделей для навчання дітей описових розповідей Автор – Т. Ткаченко Суть технології: за цією методикою для роботи використовують аркуш картону 45х30 см, поділений на шість квадратів (за кількістю характерних ознак предмета або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Навчаючи старших дошкільників складання описових розповідей, використовують схеми-моделі. Діти вибудовують розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, величина, матеріал, частини, дії. Використання схем під час складання описових розповідей допомагає |
Розвиток монологічного мислення, мовлення, самодостатності дошкільників |
17. |
Особистісно орієнтована освіта дітей 3-10 років. Програма "Крок за кроком" Автори - Всеукраїнський фонд "Крок за кроком" та Міжнародний центр для дітей (Вашингтон, США). Програма адаптована А.А. Кендюховою. Суть технології: ключовими ідеями альтернативної освітньої моделі демократичного спрямування є індивідуальний, особистісно орієнтований підхід до навчання та виховання дітей; розвиток нового типу взаємин між ДНЗ та сім'єю на основі партнерства; інтерактивна взаємодія із суб'єктами виховання; розвиток усіх психологічних процесів через створення розвивального середовища. |
Розвиток соціальних, емоційних навичок дітей молодшого віку. Формування цінностей, які заохочують турботливу та толерантну поведінку дітей, їхніх педагогів через проведення ранкових зустрічей |
18. |
Програма Всеукраїнського фонду "Крок за кроком" "Особистісно орієнтоване навчання" Автор - Н. Софій. Суть технології: створення навчального середовища, компоненти якого (розвивальний, мотиваційний, процесуальний та змістовий) у своєму взаємозв'язку повинні забезпечити реалізацію сучасних освітніх завдань, розвиток основних груп компетентностей дітей, проектування та реалізацію особистісних траєкторій навчання та розвитку кожної дитини з максимальним урахуванням її індивідуальних особливостей |
Створення сприятливих умов для реалізації сутнісного потенціалу кожної дитини; створення педагогічних технологій, які забезпечують розвиток кожної дитини відповідно до навчальних можливостей, індивідуальних особливостей, нахилів, інтересів, здібностей |
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ САЙТІВ КОМП’ЮТЕРНОЇ МЕРЕЖІ
1. |
Ранній розвиток дитини |
|
2. |
Офіційний сайт. Методики Н. Зайцева Обучение чтению, математике, русскому и англйскому языкам |
http://www.metodikinz.ru |
3. |
Методика ТРВЗ |
|
4. |
Сайт сім’ї Нікітіних |
www.umnyedetki.ru |
5. |
Сухомлинський «Серце віддаю дітям» |
|
6. |
Методика Домана |
|
7. |
Раннее развитие по Глену Доману |
|
8. |
Сайт о Монтессори для родителей и педагогов |
|
9. |
Духовно-моральне виховання |
www. montessori-material.ru www. montessori-press.ru |
10. |
Алиса Самбурская «Музыка интеллекта» |
http://pravosmol.narod.ru |
11. |
Іноземна мова – дітям |
|
12. |
Все про дітей |
www.bilingual.ru |
13. |
Дитяча творчість |
|
14. |
Українські народні казки |
|
15. |
Музика для дітей |
|
16. |
Сайт Євгена Комаровського |
|
17. |
Все про здоров’я дітей |
|
18. |
Сайт «Краски жизни» |
|
19. |
|
|